Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(2), 155-166 | DOI: 10.11118/actaun200957020155

VLIV ZATÍŽENÍ SPALOVACÍHO MOTORU NA ENERGETICKÉ A VÝKONNOSTNÍ PARAMETRY TRAKTOROVÝCH SOUPRAV

Milan Vojáček1, František Bauer2, Pavel Sedlák2, Tomáš Šmerda2
1 Soudní 3609, 767 01 Kroměříž, Česká republika
2 Ústav techniky a automobilové dopravy, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Cílem našeho příspěvku je ukázat na možnosti snižování spotřeby nafty se současným zvýšením výkonnosti vybraných traktorových souprav. Měření byla provedena na jílovitohlinité půdě, předplodina ječmen jarní, po sklizni byl pozemek ošetřen diskováním. V době měření půda do hloubky 10 cm vykazovala hmotnostní vlhkost 16,5 %. Byla měřena spotřeba nafty, otáčky spalovacího motoru, celkový čas, čas na otáčky, hloubka zpracování půdy a záběr stroje. Z naměřených hodnot byla vypočtena měrná spotřeba nafty Qm,1 a efektivní výkonnost W1. Traktor vždy pracoval s plnou dávkou paliva. Měření se provádělo v oblasti A ekonomických otáček motoru 1 580-1 800 min-1 a v oblasti B otáček motoru 1800-2000 min-1, při kterých dosahuje motor maximální výkon. Na základě naměřených hodnot můžeme konstatovat, že u soupravy traktor Case Magnum MX 285 v agregaci s kombinovaným kypřičem Köckerling Exaktgrubber - Vario byla zjištěna v oblasti A měrná spotřeba nafty Qm,1 = 10,74 l . ha-1 a v oblasti B Qm,1 = 11,724 l . ha-1, což je úspora 9,1 %. V oblasti A práce motoru byla zjištěna efektivní výkonnost W1= 5,216 ha . h-1 a v oblasti B W1= 4,676, což je zvýšení výkonnosti o 11,5 %. U soupravy Case Magnum MX 285 v agregaci s talířovými bránami Väderstad Excellent XT 620 byla zjištěna v oblasti A měrná spotřeba nafty Qm,1 = 8,36 l . ha-1 a v oblasti B Qm,1 = 9,8 l . ha-1, což je úspora 17,2 %. V oblasti A práce motoru byla zjištěna efektivní výkonnost W1= 6,46 ha . h-1 a v oblasti B W1 = 6,02, což je zvýšení výkonnosti o 7,2 %.

agregace traktoru, účinnost, měrná spotřeba paliva, otáčky motoru

The effect of the load of a combustion engine on energetic and performance parameters of tractor aggregates

The objective of this paper is to demonstrate possibilities how to reduce consumption of Diesel fuel on the one hand and to increase the performance of tractor aggregates on the other. Measurings were performed on a field with clayey-loamy soil, after the harvest of spring barley as forecrop and treatment of soil surface with disc harrowing. At the moment of measuring, the upper soil layer (till 10 cm) contained 16.5 % of humidity. Measured were the following parameters: consumption of Diesel fuel, engine revolutions, total time of ploughing, time of turning, depth of ploughing, and the swath of tractor aggregate. The specific consumption of diesel fuel Qm,1 and the efficiency (performance) of the aggregate W1 were calculated using the aforementioned parameters. The experimental tractor operated always with the full dose of fuel. Measurings were performed within zones A - economic revolutions of the engine (1 580-1 800 min-1) and B - maximum working revolutions of the engine (1 800-2 000 min-1). Basing on measured values it was found out that in zones A and B, the ploughing aggregate Case Magnum MX 285 plus a combined cultivator Köckerling Exaktgrubber - Vario showed 9.1 % of fuel saving. Values of efficiency increased by 11.5%. For the ploughing aggregate Case Magnum MX 285 plus the disc harrow Väderstad Excellent XT 620 the corresponding fuel saving was 17.2 %) while the value of efficiency increased by 7.2 %).

Keywords: tractor aggregate, efficiency, specific fuel consumption, engine revolutions
Grants and funding:

Příspěvek byl vypracován na základě řešeného programu v rámci mezinárodního výzkumu a vývoji EU COST 356 "Doprava v zemědělství a její dopad na životní prostředí". Příspěvek byl zpracován s podporou Výzkumného záměru č. MSM6215648905 "Biologické a technologické aspekty udržitelnosti řízených ekosystémů a jejich adaptace na změnu klimatu" uděleného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.

Received: January 29, 2009; Published: October 14, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vojáček, M., Bauer, F., Sedlák, P., & Šmerda, T. (2009). The effect of the load of a combustion engine on energetic and performance parameters of tractor aggregates. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis57(2), 155-166. doi: 10.11118/actaun200957020155
Download citation

References

  1. SYROVÝ, O. a kol., 1997: Orientační hodnoty měrné spotřeby paliva a energie v zemědělství. Metodiky pro zemědělskou praxi. Praha, ÚZPI, č. 7, 47 s.
  2. DUĎÁK, J., PETRANSKÝ, I., 2002: Vplyv pracovných podmienok a režimov práce na energetickú náročnosť traktorových orbových súprav. Acta Technol. Agric. Univ. Agric. Nitra, č. 4, s. 90-95.
  3. PETRANSKÝ, I., DRABANT, Š., DUĎÁK, J., ŽIKLA, A., TAKÁČ, Z., 2001: Meranie traktorovej orbovej súpravy. Acta Technol. Agric. Univ. Agric. Nitra, č. 3, s. 62-67.
  4. tech@dlg-frankurt.de - TEST Heft Nr. 11/2003

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.