Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(3), 35-46 | DOI: 10.11118/actaun200856030035

HARMONIZACE VYBRANÉHO AKCÍZU V EU

Petr David
Ústav účetnictví a daní, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Úpravami výše, struktury a omezení lze v rámci akcízu uvaleného na cigarety dosahovat nejrůznějších cílů. Tyto cíle národních politik však mohou vytvářet bariéry volného obchodu. Proto je nezbytné stanovovat v rámci Evropské unie jistá omezení týkající se akcízů v členských zemích. Otázkou však zůstává, zda jsou tato omezení taková, aby mohla vést k naplňování stanovených cílů, a zda k nim skutečně vedou.
V Evropské unii existují tři základní omezení akcízu uvaleného na cigarety. Jedná se o požadovaný poměr mezi specifickou složkou akcízu a celkovým daňovým břemenem uloženým na cigarety, minimální celkový akcíz v procentech z maloobchodní prodejní ceny cigaret nejžádanější cenové kategorie a minimální akcíz z maloobchodní prodejní ceny cigaret nejžádanější cenové kategorie v peněžních jednotkách na počet kusů cigaret.
Průměrná hodnota specifické části daně v prodejní ceně cigaret nejžádanější cenové kategorie v Evropské unii téměř po celé zkoumané období let 1993 až 2007 rostla. Na počátku dosahovala hodnoty 24,68 % a v roce 2007 již 30,19 %. Nejvyšší nárůst hodnoty byl zaznamenán v roce 2005 oproti roku 2003 a to o 2,65 %. Zvyšování hodnoty specifické části daně v prodejní ceně cigaret nejžádanější cenové kategorie v Evropské unii byl vždy způsoben růstem dílčích hodnot v členských zemích Evropské unie nebo vstupem nových členských zemí s vyšší hodnotou specifické části daně v prodejní ceně cigaret. Mírný růst v letech 1997 až 2000 a 2005 až 2007 byl způsoben růstem dílčích hodnot specifické části daně v prodejní ceně cigaret v členských zemích Evropské unie. Naopak největší nárůst hodnoty specifické části daně v prodejní ceně cigaret v letech 2003 až 2005 byl způsoben výhradně vstupem zemí s vyšší než stávající hodnotou specifické části daně v prodejní ceně cigaret do Evropské unie.
Po celé zkoumané období se průměr hodnoty specifické části daně v prodejní ceně cigaret nejžádanější cenové kategorie v Evropské unii pohyboval v mezích stanovených v roce 1978, tedy mezi 5 % a 55 % a dokonce i v mezích 10 % a 35 %, tedy v dříve předpokládaném budoucím intervalu. Je zřejmé, že přijetí zúžení intervalu by bylo vhodné. V této oblasti je Evropská unie značně bipolární. Existuje mnoho zemí pohybujících se s hodnotou specifické části daně v prodejní ceně cigaret na samé dolní či horní hranici intervalu 5 % až 55 %. Kompromisem mezi těmito zeměmi by bylo možné dosáhnout zúžení intervalu a tak i zlepšení fungování vnitřního trhu Evropské unie. Tento kompromis se však v současné době jeví velmi vzdálený, především vzhledem k upuštění od tohoto druhu regulace v Evropské unii z důvodu jejího blokování zeměmi produkujícími tabák.
Průměrná hodnota podílu akcízu na celkové ceně cigaret v Evropské unii klesá v období 1993 až 2005. Výraznější pokles hodnoty v období 1993 až 1997 a 2003 až 2005 byl způsoben vstupem nových členů do Evropské unie. Tyto nové členské země většinou téměř přesně splnily předepsané procentní minimum podílu akcízu na celkové ceně cigaret nebo dokonce této hodnoty nedosahovaly, a tak v daných letech snižovaly celkový průměr Evropské unie. Drobné pohyby průměrná hodnoty podílu akcízu na celkové ceně cigaret v EU v letech 1997 až 2003 jsou způsobeny dílčími změnami akcízu uvaleného na cigarety v některých členských zemích Evropské unie. Růst průměrné hodnoty podílu akcízu na celkové ceně cigaret v EU byl zaznamenán až v letech 2005 až 2007. Příčinou tohoto růstu byla především náprava neplnění požadovaného procentního kritéria podílu akcízu na celkové ceně cigaret v zemích, které do Evropské unie vstoupily v roce 2004.
Některé členské země Evropské unie však procentní kriterium neplní ani dosud. Částečně je to způsobeno plněním kriteria minimálního akcízu z prodejní ceny v peněžních jednotkách na počet cigaret nahrazujícího procentní minimum některými zeměmi Evropské unie. Toto další pravidlo vzniklo proto, že v některých zemích byl vzhledem ke značné ceně cigaret, i přes vysokou absolutní částku akcízu, akcíz vyjádřený v procentech poměrně nízký.
Otázkou je, zda trvat na přesném plnění procentního minima podílu akcízu na celkové ceně cigaret. Může totiž dojít k situaci, kdy akcíz je nastaven právě tak, aby bylo dosaženo procentního podílu akcízu na celkové ceně cigaret přesně. Při změně prodejní ceny cigaret se však tento podíl nepatrně změní, a může tak bez legislativní příčiny dojít k porušení procentního kritéria. Toto je jeden z důvodů případné preference specifického zdanění cigaret a kritéria minima absolutní částky akcízu uvaleného na daný počet cigaret.
Průměrná výše akcízu z cigaret v Evropské unii roste ve všech zkoumaných obdobích, s výjimkou období 2003 až 2005. Růst průměrné výše akcízu z cigaret je zapříčiněn růstem sazeb akcízu uvaleného na cigarety. V rámci části sazby akcízu ad valorem je růst průměrné výše akcízu ještě umocněn růstem cen cigaret. Pokles průměrné výše akcízu z cigaret v Evropské unii v období 2003 až 2005 je způsoben vstupem více zemí do Evropské unie v roce 2004. V těchto zemích byla, a i nadále je, výše akcízu z cigaret obecně nižší než u stávajících členských zemí. Nicméně i zde dochází k růstu cen cigaret i samotných sazeb akcízu uvaleného na cigarety, a tak v období 2005 až 2007 průměrná výše akcízu z cigaret v Evropské unii opět roste.
Situace v oblasti omezení akcízu z cigaret jako nástroje harmonizace daňových soustav není příliš jednoduchá a stává se nepřehlednou. Tento stav je však dán jednak snahou o omezení působení tržních deformací a také různorodostí idejí členských zemí podle jejich suverénních zájmů.
Jistých výsledků v procesu harmonizace akcízu uvaleného na cigarety již nesporně dosaženo bylo. V posledních letech se však tento vývoj de facto zastavil a je otázkou, zda vůbec, a jestli za stávajících podmínek, je možné v harmonizaci dále pokračovat, prohlubovat ji, a přispívat tak k dosahování základních cílů Evropské unie.

akcíz, sazba ad valorem, specifická sazba, cigarety

Harmonization of chosen excise duty in the EU

The level and structure of cigarettes taxation are very much in the news these days. In the field of tax on cigarettes in the European Union there is the question of whether specific rate or ad valorem rate should be used. The choice between these two rates depends on primary aim of tax policy in each European Union member state. The founding is that differential excises could be used as protectionist trade barriers. Decision about tax rate on cigarettes can bring some other related effects. That is the reason why European Union established some restrictions in the field of level and structure of cigarettes taxation.

Keywords: excise, ad valorem rate, specific rate, cigarettes

Received: March 11, 2008; Published: November 12, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
David, P. (2008). Harmonization of chosen excise duty in the EU. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis56(3), 35-46. doi: 10.11118/actaun200856030035
Download citation

References

  1. CNOSSEN, S., 2005: Theory and Practice of Excise Taxation. 1st. publ. Oxford: Oxford University Press, 255 p. ISBN 0-19-927859-8. Go to original source...
  2. NERUDOVÁ, D., 2005: Harmonizace daňových systémů zemí Evropské unie. Praha: Aspi, 236 s. ISBN 80-7357-142-0.
  3. ŠIROKÝ, J., 2007: Daně v Evropské unii. 2. vyd. Praha: Linde, 255 s. ISBN 978-80-7201-649-5.
  4. Council Directive 2002/10/EC of 12 February 2002 amending Directives 92/79/EEC, 92/80/EEC and 95/59/EC as regards the structure and rates of excise duty applied on manufactured tobacco.
  5. Council Directive 72/464/EEC of 19 December 1972 on taxes other than turnover taxes which affect the consumption of manufactured tobacco.
  6. Second Council Directive 79/32/EEC of 18 December 1978 on taxes other than turnover taxes which affect the consumption of manufactured tobacco.
  7. Council Directive 92/12/EEC of 25 February 1992 on the general arrangements for products subject to excise duty and on the holding, movement and monitoring of such products.
  8. Council Directive 92/79/EEC of 19 October 1992 on the approximation of taxes on cigarettes
  9. Council Directive 95/59/EC of 27 November 1995 on taxes other than turnover taxes which affect the consumption of manufactured tobacco.
  10. Council Directive 1999/81/EC of 29 July 1999 amending Directive 92/79/EEC on the approximation of taxes on cigarettes, Directive 92/80/EEC on the approximation of taxes on manufactured tobacco other than cigarettes and Directive 95/59/EC on taxes other than turnover taxes which affect the consumption of manufactured tobacco.
  11. European Commision. The excise duty rates applicable in the European Union as at 1 July 2007. [online]. 2007[cit. 2008-02-15]. Dostupné z:< http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/excise_duties/tobacco_products/rates/excise_duties-part_III_tobacco-en.pdf>.
  12. European Commision. Excise duty tables (Tax receipts - Manufactured Tobacco). [online]. 2007 [cit. 2008-02-15]. Dostupné z:
  13. European Commision. Study on the collection and interpretation of data concerning the release for consumption of cigarettes and fine-cut tobacco for the rolling of cigarettes. [online]. Luxembourg: Office for official Publications of the European Communities. 2005, vol. 1, [cit. 2008-02-15]. Dostupné na internetu: < http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/excise_duties/tobacco_products/studies_reports/COM(2001)_133(1)_en.pdf>. ISSN 0254-1475.
  14. European Commision. Commision report to the council and European Parlament on the rates of duty laid in Council Directive 92/79/EEC of 19 October 1992 on the approximation of taxes on cigarettes. [online]. Luxembourg: Office for official Publications of the European Communities. 1995, [cit. 2008-02-15]. Dostupné na internetu: < http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/excise_duties/tobacco_products/studies_reports/COM(1995)_285_en.pdf>. ISSN 0254-1475.
  15. European Commision. Commision report to the council and European Parlament on the rates of duty laid in Council Directive 92/79/EEC of 19 October 1992 on the approximation of taxes on cigarettes. [online]. Luxembourg: Office for official Publications of the European Communities. 1998, [cit. 2008-02-15]. Dostupné na internetu: < http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/excise_duties/tobacco_products/studies_reports/COM(1998)_320_en.pdf>. ISBN 92-78-36186-0.
  16. World Health Organisation. Tobacco control database. [online]. 2007 [cit. 2008-02-15]. Dostupné z:

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.