Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2006, 54(3), 149-158 | DOI: 10.11118/actaun200654030149

Vývoj malého a středního podnikání v obchodě v ČR

Lea Kubíčková, Radmila Presová
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek analyzuje situaci malého a středního podnikání (MSP) v České republice a zaměřuje se především na malé a střední podniky působící v odvětví obchodu. Malé a střední podniky jsou považovány za základ národních ekonomik zemí EU. V České republice bylo k 31. 12. 2004 registrováno 992 132 malých a středních podniků, ve kterých bylo zaměstnáno 1 899 tis. zaměstnanců. Celkový podíl MSP na všech podnikatelských subjektech dosahuje 99,85 %. V roce 2004 se výkony MSP zvýšily oproti roku 2003 o 13,9 %. Malé a střední podnikání je klíčovým také v obchodu, kde se však tyto podniky musí vypořádat s konkurencí maloobchodních řetězců. Malé a střední podniky mohou využít různých rozvojových programů a podpor, v oblasti obchodu však chybí podpůrné aktivity specifické pro tento segment.

malé a střední podniky, obchod, vývoj obchodu, výkony MSP, programy podpory MSP

Development of small and middle-sized businesses in trade in the Czech Republic

The paper deals with the analysis of the situation in a sector of small and middle-sized businesses (SMEs) in the Czech Republic, above all the analysis of SMEs in trade. Small and middle-sized businesses are considered to be the base of national economics EU countries. In the Czech Republic 992 132 SMEs was registered in the end of 2004 and in this time there were 1 899 thousands of people employed in SMEs. Small and middle-sized enterprises have 99.85% share in all registered businesses in the Czech Republic in 2004. The outputs of SMEs have increased 13.9% from 2003 to 2004. Small and middle-sized businesses are key subjects in trade; there is a big competition of retail chains. SMEs can use some of development programs and supports, but there aren't any specific supports or programs for SMEs in trade.

Keywords: small and medium businesses, trade, development of trade, output of SMEs, SMEs support programs

Received: December 15, 2005; Published: December 10, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kubíčková, L., & Presová, R. (2006). Development of small and middle-sized businesses in trade in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis54(3), 149-158. doi: 10.11118/actaun200654030149
Download citation

References

  1. Trendy ve vývoji podpůrných politik pro malé a střední podniky v EU.19.10.2005[online]. [cit. 2005-11-08]. Dostupný z www:
  2. Programy podpory MSP[online]. [cit. 2005-11-10] Dostupný z www:
  3. Evropská charta pro malé podniky: Úspěch lisabonské strategie. [online]. [cit. 2005-11-10] Dostupný z www:
  4. Hodnocení podpory malého a středního podnikání v oblasti obchodu a cestovního ruchu. 16. 16. 2005 [online]. [cit. 2005-11-10]. Dostupný z www
  5. Postavení malých a středních podniků v české ekonomice a ve zpracovatelském průmyslu. [online]. [cit. 2005-11-02]. Dostupný z www
  6. Stránky Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.