Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 465-472 | DOI: 10.11118/actaun201058060465
Převodní ceny a česká daňová politika
- Ústav účetnictví a daní, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Česká republika jako malá otevřená ekonomika s rozsáhlou sítí mezinárodních daňových smluv o zamezení dvojího zdanění zabraňuje přesunům daňových základů sdružených podniků (spojených osob) do zemí s preferenčním zdaněním skrze pravidla převodních cen. Nejvíce mezinárodně akceptovaným pravidlem převodních cen je princip tržního odstupu. Na základě tohoto principu by měl daňový poplatník ocenit transakce mezi spojenými osobami takovou cenou, která by byla použita v rámci nezávislých osob za tržních podmínek.
Cílem tohoto příspěvku bylo na základě analýzy pravidel převodních cen v jednotlivých členských státech EU navrhnout doporučení pro českou daňovou politiku v této oblasti. Pravidla převodních cen obvykle zahrnují princip tržního odstupu, definici spojených osob, aplikaci doporučení ze Směrnice OECD, metody ke stanovení převodních cen, tvorbu dokumentace převodních cen, specifickou daňovou kontrolu zaměřenou na převodní ceny nebo specifické pokuty a aplikaci předběžných cenových dohod, tj. přístupy a mechanismy k zabránění přesunů zisků do zemí s preferenčním daňovým režimem.
V České republice jsou pravidla převodních cen na obdobné úrovni jako u ostatních členských států EU. Princip tržního odstupu je od roku 1993 obsažen v zákoně o dani z příjmů, ale jeho praktická aplikace a dodržování začala až od roku 2004, kdy Ministerstvo financí ČR vydalo první pokyn D-258 a následně další dva pokyny D-292 a D-293, které vycházejí z principů obsažených ve Směrnici OECD. Takže většina českých pravidel převodních cen je obsažena v pokynech Ministerstva financí ČR, pouze princip tržního odstupu (§ 23/7) a závazné posouzení (§ 38nc) jsou uvedeny v zákoně o dani z příjmů.
Na základě našeho výzkumu můžeme říci, že česká pravidla převodních cen nejsou dostatečná, i přesto, že ve svém základním rozsahu jsou obdobná k pravidlům převodních cen v jednotlivých členských státech EU. Proto navrhujeme tato doporučení pro českou daňovou politiku: vysvětlit význam termínu "podílet se na vedení a kontrole na jiné osobě" v definici spojených osob (§ 23/7 v ZDP); uvést adekvátní popis TP metod, které jsou vhodné pro určení převodních cen a jak tyto metody aplikovat; uložení zákonné povinnosti vytvářet dokumentaci převodních cen pouze pro velké daňové poplatníky s možností předkládat konsolidovanou dokumentaci pro shodné/obdobné transakce; uvést přímý odkaz na Směrnici OECD v českém ZDP; zavést plnohodnotnou APA proceduru včetně možnosti uzavření dvoustranných a vícestranných předběžných cenových dohod a zavedení tzv. předběžných APA schůzek; založení speciálního týmu nebo oddělení, které se zaměří na problematiku převodních cen a uložení speciální daňové sazby za nedodržení principu tržního odstupu; zahrnutí do článku 25 Smluv o zamezení dvojího zdanění nový pátý paragraf, jako možnost arbitráže. Český daňový poplatník má v případě daňového sporu v oblasti převodních cen následující možnosti: může podat odvolání proti rozhodnutní daňového správce, aplikovat článek 25/5 Smluv o zamezení dvojího zdanění či EU Arbitrážní Úmluvu. Daňoví poplatníci jsou si vědomi závažnosti problematiky převodních cen, protože uložené pokuty nebo úprava převodních cen může být velkého rozsahu a mít tak negativní vliv na chod společnosti.
česká daňová politika, převodní ceny, princip tržního odstupu, APA, Směrnice OECD o převodních cenách, nadnárodní společnosti
Transfer pricing and the Czech tax policy
The Czech Republic as a small open economy with an extensive network of the international tax treaties for the avoidance of the double taxation prevents from shifting the tax base of the associated enterprises to countries with preferential tax regime through transfer pricing rules. Transfer pricing as one of the important areas of international taxes determines how the profits of the multinational enterprises are split between the jurisdictions in which they operate and which countries get to tax those profits. This situation may affect the global budget of the multinational enterprises and the tax revenues of the jurisdictions.
This paper is focused on the transfer pricing rules used in the Czech Republic and makes recommendations for the Czech tax policy in this area based on the analysis of the transfer pricing rules in the EU Member States.
Keywords: Czech tax policy, transfer pricing, arm's length principle, APA, OECD Transfer pricing guidelines, multinational enterprises
Received: August 10, 2010; Published: July 17, 2014 Show citation
References
- ARNOLD, B. J., McINTYRE, M. J., 2002: International Tax Primer Second Edition. London: Kluwer Law International, 186 p. ISBN 90-411-8898-3.
- GREEN, G., 2008: Transfer pricing manual. London: BNA International Inc., 446 p. ISBN 978-0-906524-14-5.
- KRATZER, C., 2008: Transfer pricing methods. In: GREEN, G. Transfer pricing manual. London: BNA International Inc., 446 p. ISBN 978-906524-14-5.
- OECD Model Tax Convention on Income and on Capital, 2008: Paris: OECD, ISBN 978-92-64-04818-8.
Go to original source...
- SOLILOVÁ, V., 2010: Transfer pricing rules in EU member states. Acta univ. agric. et silvic. Mendel. Brunen., LVIII, 3: 243-250. ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun201058030243
Go to original source...
- SOLILOVÁ, V., 2010: Transfer pricing nadnárodních společností. Dissertation. Brno: Mendelu, 194 p.
- Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations, 1995: Paris: OECD, 263 p. ISBN 978-92-64-07527-6.
- Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations, 2010: Paris: OECD, 375 p. ISBN 9264090339.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.