Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2006, 54(3), 201-212 | DOI: 10.11118/actaun200654030201

Makroekonomické souvislosti vývoje a pozice odvětví obchodu ČR

Marek Záboj
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

I když obchod v České republice nese již řadu let hlavní znaky obchodu zemí EU 15, zejména v sortimentní úrovni nabídky na vnitřním trhu vč. dovozu spotřebního zboží, jakož i v úrovni obchodních sítí se ČR velmi přiblížila podmínkám známým v sousedních západoevropských zemích, přece jen rok 2003 uzavřel éru příprav obchodu na vstup do EU a květen 2004 otevřel pro obchod novou etapu. Nejde přitom jen o to, že podstatná část zahraničního obchodu se transformovala na obchod vnitro-unijní, ale že vstup do EU, resp. uplatnění principu volného pohybu zboží a služeb, osob a kapitálu (i když v některých případech dočasně regulované) dává mnoho nových podnětů i náročnějších podmínek pro obchodní podnikání.
Za těchto okolností i pro obchod platí, aby byly neodkladně překonávány překážky, které brzdí celkový ekonomický rozvoj, ať již v oblasti vnitřní a vnější nevyváženosti včetně nápravy ve veřejných financích a nebo ve zlepšování podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti podnikatelské sféry v podmínkách jednotného trhu EU. K tomu navíc přistupuje nezbytnost rychlého provázání s evropskými institucemi a napojení na praktické využití možností evropských zdrojů či fondů.
Obchod v posledních letech nejen obstál, ale jeho prostřednictvím, resp. jím zprostředkovanou spotřebou domácností, bylo převážně dosaženo růstu české ekonomiky. Je zřejmé, má-li být dosaženo reálné reformy, že pro nejbližší budoucnost se zpomalí předpoklady růstu ekonomiky prostřednictvím spotřeby a naopak bude žádoucí, aby další, a to i zrychlený růst HDP, byl založen více na zahraničním obchodě a investiční poptávce. I k tomu musí obchod ve svých široce založených funkcích v oběhu napomáhat. Tím, že se od počátku roku 2004 uplatňuje, a bude nadále uplatňovat, řada nestandardních opatření vyplývajících z vládní reformy veřejných financí, zvyšují se i rizika a nejistoty prognózy pro období 2006-2007 zvláště v oblasti inflace, ale i zaměstnanosti a dalších podmínek růstu ekonomiky. o to více je třeba, aby i na makroekonomické úrovni obchodu probíhala soustavná analýza trhu a obchodu s využitím vzájemné součinnosti centrálních orgánů státní správy, zejména Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a podnikatelského zastoupení, především se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, Hospodářskou komorou a dalšími podnikatelskými institucemi.

HDP, inflace, nezaměstnanost, obrat obchodní firmy, obchodní bilance, vývoz, dovoz

Macroeconomic context of the trade branch development and position in Czech Republic

The paper deals with analysis of the macroeconomic associations of trade development and its position in Czech Republic as one of the national economy branch. The development of main macroeconomic indicators for period of 1998-2004 is completed and then it follows up with progress of the trade structures and trade chains. In that frame the given indicators (number of registered and active business units in trade, turnover and number of employees) are monitoring according to Economic Subjects Register (provided by Czech Statistical Office) and Classification of Economic Activities in the European Union. On the basis of research of consulting and research institutions the overview and turnover comparison for TOP 10 trade firms for period of 2000-2004 is carried out. Inseparable part of the paper is analysis of the Czech Republic foreign trade results. In this field the export, import and trade balance are discussing on the one hand in general and on the other hand in territorial and commodity structures.

Keywords: GDP, inflation, unemployment, trade firm turnover, trade balance, export, import
Grants and funding:

Příspěvek vznikl jako součást řešení Výzkumného záměru "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", číslo MSM 3215648904/03/02, a to konkrétně tématického směru 03 - Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace a dílčí etapy 02 - Vypracování analýzy a modelování nových vývojových tendencí v obchodní síti, v chování obchodních řetězců vybraných podniků služeb a chování zákazníka.

Received: December 15, 2005; Published: December 10, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Záboj, M. (2006). Macroeconomic context of the trade branch development and position in Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis54(3), 201-212. doi: 10.11118/actaun200654030201
Download citation

References

  1. HINDLS, R., HRONOVÁ, S., SEGER, J.: Statistika pro ekonomy. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2002. 415 s. ISBN 80-86419-30-4.
  2. HOLMAN, R.: Makroekonomie. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2004. 424 s. ISBN: 80-7179-764-2.
  3. PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. & kol.: Obchodní podnikání - retail management. 1. vyd. Praha: Management Press, 1997. 880 s. ISBN 80-85943-48-4.
  4. SKÁLA, Z., DRAHOVSKÝ, L., HÁJEK, T.: Ročenka českého a slovenského obchodu 2005. 1. vyd. Praha: ČON - Moderní obchod, 2005. 270 s. ISBN 80-903401-4-8.
  5. ZÁBOJ, M.: Obchodní operace. 1. vyd. Brno: B.I.B.S., 2003. 126 s. ISBN 80-86575-93-4.
  6. ZÁBOJ, M.: Chování subjektů nezávislého maloobchodního trhu v procesu distribuce potravinářských výrobků. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 2004, LII, 6: 161-174. ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun200452060161 Go to original source...
  7. ZÁBOJ, M.: Integrace a kooperace obchodních firem. In Firma a konkurenční prostředí 2004. Brno: KONVOJ, s. r. o., 2004, 328-339. ISBN: 80-7302-078-5.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.