Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2004, 52(4), 83-90 | DOI: 10.11118/actaun200452040083
Faktory ovlivňující ekonomiku provozu traktorových souprav
- Ústav základů techniky a automobilové dopravy, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Pro efektivní využití výkonu motoru kolových traktorů, je důležité správné dotížení hnacích kol. Dotížení hnacích kol podstatně ovlivňuje záběrový moment a tím i tahovou účinnost traktoru. Tahová síla traktoru závisí na adhezních silách působící na hnací kola. Čím je adhezní síla větší (větší dotížení hnacích kol), tím je možné přenést větší hnací sílu na půdu a tím zvýšit využití výkonu motoru. V příspěvku uvádíme výsledky měření tahové charakteristiky na válcovém dynamometru, které bylo provedeno ve dvou variantách. První varianta - traktor bez přitížení pouze se základním závažím. Druhá varianta - traktor byl dotížen závažím, způsobem, který nahrazuje zatížení pluhem. Naměřené parametry traktoru dokazují, že při dotížení hnacích kol dojde ke zvýšení tahové síly, nebo při stejné tahové síle dojde ke snížení prokluzu. Nárůst tahové síly se projeví především u nižších převodových stupňů. Uvedené hodnoty dokumentují význam dotěžování traktoru. V praxi se dotížení projeví především při práci s nesenými a návěsnými stroji. Pokud uživatel správně využívá regulační systémy tříbodového závěsu traktoru, dokáže v okamžiku nárůstu pracovního odporu automaticky přenést část tíhy stroje na hnací kola a tím zvýšit tahový výkon traktoru. Grafické zpracování výsledků měření tahových charakteristik bez přitížení a s přitížením dává uživateli zcela konkrétní výstupní hodnoty, které dokumentují ekonomický přínos správné volby provozního režimu traktoru.
tahová síla, adhezní síla, měrná tahová spotřeba, tahová účinnost, tahová charakteristika
Factors influencing economic aspects of operation of tractor machines aggregations
An appropriate additional load of driving wheels is very important for an efficient use of engine output. This additional load influences significantly the driving momentum and, thus, the pulling efficiency of the tractor. This pulling force is dependent on adhesion forces influencing the driving wheels and it can be said that the higher this adhesion force (i. e. the higher additional load), the higher the adhesion force and the higher the engine output. In this paper the authors present results of measurements of the pulling characteristics on a roller dynamometer. The measurements were performed in two variants, viz. (i) with additional loading only when using the basic load and (ii) with an additional load simulating the load of a plough. The measured parameters demonstrated that the additional loading either increased the tractor's pulling strength or reduced the slippage of wheels. The increase in the pulling strength was manifested especially when using lower gears. The obtained results documented the importance of additional loading.
From the practical point of view this additional load influenced above all operation with attached or pulled machines. If the regulatory systems of tractor's three-point suspension are correctly used, it is possible to transfer automatically a part of machine weight to the driving wheels and to increase the tractor's pulling strength. A graphical presentation of obtained results (i. e. without and with the additional load can provide quite concrete output values, which document the economic advantages resulting from a correct selection of tractor's operational mode.
Keywords: pulling efficiency, pulling characteristic, specific fuel consumption, Addison force
Grants and funding:
Příspěvek byl vypracován na základě výsledků získaných při řešení projektu MZe ČR č. QF 4080 "Vývoj energeticky méně náročných technologií rostlinné výroby" a projektu MSM 432100001.
Received: May 5, 2004; Published: June 7, 2015 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- DRABANT, Š., PETRANSKÝ, I.: Vpliv neustálého zaťažovania na prekl traktora Z-12045. Acta technol. Agric. Univ. Agric. Nitra, Príroda Bratislava, 1990, 31, 12s.
- GREČENKO, A.: Vlastnosti terénních vozidle. VŠZ Praha, 1994, 118s.
- SYROVÝ, O.: Orientační hodnoty měrné spotřeby paliv a energie v zemědělství. Metodiky pro zemědělskou praxi. Praha, ÚZPI 1997, č. 7, 47s.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.