Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2004, 52(1), 209-216 | DOI: 10.11118/actaun200452010209
Vliv styčné plochy pneumatik na tahové vlastnosti traktoru
- Ústav základů techniky a automobilové dopravy, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
V příspěvku je uvedeno porovnání tahových vlastností prototypu třínápravového traktoru 6K6 s klasickým traktorem John Deere 8400. Pro porovnání rozdílu styčné plochy kol bylo provedeno měření otisku pneumatik obou traktorů. U traktoru 6K6 byla naměřena o 62 % větší styčná plocha pneumatik než u traktoru John Deere 8400. Z naměřených tahových charakteristik obou traktorů na strništi je patrné, že při 40% prokluzu kol vyvinul traktor 6K6 tahovou sílu 70 kN, kdežto traktor 4K4 pouze 58 kN. Větší tahová síla traktoru 6K6 při srovnatelné hmotnosti obou měřených traktorů je dána větší styčnou plochou kol s povrchem terénu. Traktor 6K6 dosahuje maximální tahový výkon při pojezdové rychlosti v rozmezí 13 až 17 km.h-1. Traktor John Deere dosahuje maximálních tahový výkon při pojezdové rychlosti v rozmezí 9 až 13 km.h-1.
Z naměřených hodnot prototypu traktoru 6K6 s pneumatikami 480/70 R 30 byl vyhodnocen prokluz v závislosti na součiniteli záběru a z výsledků měření byla odvozena rovnice prokluzové křivky.
traktor, tahová síla, tahový výkon, prokluz kol
Effect of contact surface of tyres on tractor pulling properties
The paper presents a comparison of pulling properties of a prototype of three-axle tractor 6K6 with the classical tractor John Deere 8400. To compare differences in the contact surface of wheels the authors measured the area of tyres of tested tractors. It was found out that the contact surface of tyres of 6K6 tractor was larger by 62 % than that of John Deere 8400. Results of measurements performed on a stubble indicated that the drawbar pull force of 6K6 tractor was 70 kN while that of 4K4 only 58 kN (slippage of wheels was in both cases 40 %). It was concluded that although the weights of both tractors were comparable, a greater drawbar pull force of 6K6 tractor resulted from a larger contact area of tyres with soil surface. The maximum drawbar power of 6K6 tractor was measured at the speed ranging from 13 to 17 km.h-1. In case of John Deere 8400 tractor, the maximum drawbar power was recorded at speeds of 9 to 13 km.h-1.
Wheels of the prototype 6K6 tractor were tyred with tyres 480/70 R 30. The equation of slippage curve was derived on the base of measured results and the coefficient of adhesion.
Keywords: tractor, drawbar pull force, drawbar power, wheel slippage
Grants and funding:
Příspěvek byl vypracován na základě výsledků získaných při řešení projektu VAZV QC 0009 "Objektivizace normativů spotřeby pohonných hmot a energie na výrobu zemědělských produktů a tvorba jejich databáze".
Received: September 12, 2003; Published: July 18, 2015 Show citation
References
- DRABANT, Š., PETRANSKÝ, I., ŽIKLA, A. (1987): Výzkum progresívnejších metód v ťahových skúškach traktorov. Acta technol. agric. Univ. agric. Nitra, Príroda Bratislava, 1987, 18, s. 55-71.
- DRABANT, Š., PETRANSKÝ, I. (1990): Vpliv neustáleného zaťažovania na preklz traktora Z-12045. Acta technol. agric. Univ. agric. Nitra, Príroda Bratislava, 1990, 31, 12 s.
- GREČENKO, A. (1963): Kolové a pásové traktory. SZN Praha 1963, 402 s.
Go to original source...
- GREČENKO, A. (1994): Vlastnosti terénních vozidel. VŠZ v Praze, 1994, 118 s.
- KOSEK, J., NETÍK, O. (1969): Vliv dvojité montáže hnacích pneumatik na tahové vlastnosti traktorů v podmínkách sklizně cukrovky. Zemědělská technika, 15, 1969,(9), s 493-498.
- PRIECEL, J., SEMETKO, J. (2003): Teoretické princípy prenosu hnacích síl pásov, pásových podvozkov. Acta technologica agriculturae, 6, 2003, (1), s. 14-16.
- RENIUS, T. (1987): Traktoren Technik und ihre Anwendung. München, BLV Verlagsgeselschaft 1987, 191 s.
- SEMETKO, J., A KOL. (1986): Mobilné energetické prostriedky. Príroda Bratislava, 1986, 453 s.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.